Muzeum Przemysłu Tekstylnego Merinos

http://tekstilmuzesi.bursa.bel.tr/museum/

Umiejscowienie w Bursie fabryki tekstylnej było dogodne ze względu na geograficzne usytuowanie, warunki klimatyczne, wykwalifikowanych pracowników i tkackie tradycje wywodzące się z okresu osmańskiego. Jeden z pierwszych przykładów industrializacji, Fabryka Tkanin Wełnianych Merinos, została zaprojektowana przez niemieckich architektów na obszarze 262 000 m2 i otwarta 2 lutego 1938 roku, 15 lat po powstaniu Republiki Tureckiej. Fabryka ta miała najbardziej rozwinięty system produkcji spośród fabryk Bałkanów i Bliskiego Wschodu i przez cały okres działania zatrudniła 17 500 pracowników. W czasach niepewnej sytuacji społeczno-ekonomicznej w Turcji po wojnie o niepodległość [wojnie turecko-greckiej 1919-22], Fabryka Tkanin Wełnianych Merinos, zatrudniająca także liczną grupę kobiet, rozwinęła współczesne rozumienie pracy o kwestie społeczne i kulturalne. Europejscy inżynierowie zapewniali wsparcie w rozwijaniu fabryki, która poza funkcjami produkcyjnymi, była szkołą przędzenia i tkania wełny przeznaczoną dla pracowników fabryki i kursantów.

Fabryka Tkanin Wełnianych Merinos, która szczególnie w latach 60′ XX wieku oddała duże przysługi tureckiej gospodarce, nie nadążyła jednak nad rozwojem technologii. Została zamknięta w roku 2004 i przekazana władzom miasta Bursa. By zachować ten pomnik przemysłu, budynek i teren fabryki zostały następnie przekształcone w park kultury, by po pieczołowitych muzealniczych pracach restauracyjnych i rekonstrukcyjnych uczynić kompleks ważnym w skali Turcji kulturalnym walorem.

Muzeum Przemysłu Tekstylnego Merinos, jako pierwsze i unikalne muzeum przemysłu tekstylnego w Turcji, zostało otwarte 14 października 2011 roku. Muzeum usytuowano w pralni, która stanowi serce fabryki i zajmuje powierzchnię 7000 m2 na dwóch piętrach. Muzeum jest podzielone na cztery główne działy zgodne z nurtem pracy w fabryce

  • wstępny,
  • przędzenie,
  • tkanie i obróbka,
  • ubiór, barwienie i wykończenie

W tych działach wyjaśnione zostały sposoby hodowanie owiec Merinos, pozyskana wełny i historia opowiadająca, jak wełna staje się tkaniną; opisany został także park maszynowy fabryki obejmujący 80 różnych maszyn wyprodukowanych w latach 30′, 50′ i 70′ XX wieku w Niemczech, Włoszech, Szwajcarii i Anglii. Czasami emerytowani pracownicy fabryki pełnią wolontariacko rolę przewodników, dzięki czemu pamięć pozostaje żywa.

Wielki hall wystawowy w muzeum został stworzony do produkcji kokonów w celu przywrócenia hodowli jedwabnika, która była ważnym przedmiotem handlu w Bursie w czasach osmańskich, identyfikowanym z Bursą właśnie. W tym dziale została opowiedziana historia jedwabiu na świecie i w Bursie, jak również historia jedwabiu zaczynając od larw jedwabnika, na tkaninie jedwabnej skończywszy.

Turecka kultura tekstylna ma bogatą kolekcję zabytków archeologicznych i etnograficznych, a burskie tradycje ręcznej produkcji tkanin mają w tym ważną rolę. Jednakże, rzemiosło tekstylne stosowane w ubraniach i dekoracji, takie jak tkanie ręczne, ręczne drukowanie tkanin, dywanów i kilimów, haft, koronkarstwo, dziewiarstwo, sztuka włókna jedwabnego i wełnianego, angory i filcu zostały wyparte przez ich zniekształcone formy. Istniejące oryginalne tradycyjne obiekty są wysprzedawane – i znikają – jako turystyczne pamiątki, a nowe pokolenie jest nieświadome ich kulturowej wartości i bogactwa. Tym samym, projekt „Dotykalne i niedotykalne dziedzictwo Kultury Tekstylnej” jest realizowany przez Centrum Badawcze Miasta Bursy. Na tym polu przeprowadzane są wywiady z mieszkańcami wiosek kultywującymi tradycyjne rzemiosła. Ich prace i techniki produkcji są archiwizowane w muzeum poprzez fotografie i nagrania video. Dodatkowo, w ramach tego projektu, kolekcja muzeum jest wzbogacana darami od mieszkańców wiosek.

Obok tradycyjnych tekstylnych prac i produkcji, muzeum usytuowane w Bursie, mieście historycznych tekstyliów, prowadzi także projekty wspierające współczesną sztukę włóka i tekstyliów oraz artystów. Od początku roku 2013, muzeum prowadzi projekt, na który składają się wystawy i warsztaty, których uczestnikami są artyści krajowi i zagraniczni, zaś słynna na świecie artystka, prof. Ayten Sürür jest kuratorem i konsultantem tego projektu. W zakres projektu wchodzi także wprowadzenie zwiedzających w tę dziedzinę sztuki współczesnej oraz zbudowanie tożsamości Bursy jako miasta sztuki tkanin i designu.

Burskie Muzeum Przemysłu Tekstylnego Merinos, ufundowane i finansowane przez Urząd Miasta Bursy, realizuje wspólnie projekty z innymi muzeami w mieście, burskim Centrum Badawczym, ratuszem miejskim, Izbą Gospodarczą, Turecką Unią Miast Historycznych oraz ÇEKÜL (Fundacją Ochrony i Promocji Srodowiska Naturalnego i Dziedzictwa Kultury) i innymi NGO-sami.

Muzeum zostało nagrodzone Główną Nagrodą Sivilay w 2011 oraz Główną Nagrodą Tureckiej Unii Miast Historycznych w 2012 za wysiłek włożony w ochronę dziedzictwa przemysłowego.

Better Sensual Activity Although there are always exceptions, it’s often true that men tend to be more frequently "in the mood" for Michael Kors handbags cheap a little bedtime fun, and michael kors handbags dealing with this is necessary for couples who wish to have better sensual activity Cheap Michael Kors Outlet in their relationships. An active sensual life is part of appropriate male organ health, but it’s also crucial for cheap michael kors the maintenance of a healthy relationship. So what does a man do when he’s in the mood but his partner is not? There are no "one size fits all" answers, as every person cheap Michael Kors handbags and the circumstances of every situation are different, but here are a few suggestions that may cheap Michael Kors prove helpful when trying to get a partner’s sensual ember to grow into a flame. Know who she is. First and most important, a guy needs to think about his partner as a person and not just as a bedmate, no matter how excited he may be. Take the time michael kors outlet to think about the things that this unique individual enjoys and respond to those things. If she likes going for a walk, suggest a stroll
and system design. IBM, for example, runs IBM Global Services, one of the largest consulting groups in the world. And Sun, primarily a hardware manufacturer, has also been on a tear to hire consultants and further its services strategy. HP’s consulting group, even with PwC, will be smaller than IBM’s but larger than Sun’s. On another field of competition, Sun leads the market in sales of Unix servers. During the last quarter, HP saw less growth than either Sun or IBM. "Strategically, HP is focused on being a growth company. That is the critical issue here," said michael kors handbags Andy Neff, an analyst at Bear Stearns. The potential deal will inevitably be compared to Compaq Computer’s acquisition of Digital. In 1998, the Houston michael kors handbags based company bought Digital primarily to obtain its consulting group. The results have been far from spectacular. In the last quarter, Compaq saw revenue in its consulting group decline cheap michael kors by 4 percent to $1.7 billion. The comparison isn’t really appropriate, King said. When Compaq bought Digital,
Articles Connexes: